Olen aina ollut töissä luovissa toimistoissa olematta kuitenkaan itse
yksi niistä niin kutsutuista luovista ihmisistä. Festivaalitoimisto,
sisustusarkkitehtitoimisto ja mainostoimisto. Työni puolesta olen myös
tutustunut suureen joukkoon muusikkoja, artisteja, kuvataiteilijoita ja
muita taiteellisen ammatin harjoittajia. Likeltä olen nähnyt näidenkin
ihmisten työskentelyä.
Miten syntyy uusi oopperateos, myymälän sisustus tai mainos? Entä uusi biisi tai taideteokset näyttelyyn?
Luovan
työn tekeminen ja luovuus näyttäytyvät usein ulkopuolisille jotenkin
mystisiltä tai jännittäviltä. Myös helpoilta. Sana luovuus tuo monelle
mieleen baskeripäisen tai propellihattuisen henkilön. Luova työ
mielletään asioiden kekkailuksi ja sellaiseksi, että jotain vaan
yhtäkkiä tupsahtaa mieleen.
Luova työ tarkoittaa
useimmiten kuitenkin pakertamista siinä missä toimistotyöläisen
exceleiden täyttäminen tai myyntireiskan ajetut kilometrit. Ensin
tutustutaan taustamateriaaliin ja tarpeisiin, sitten aletaan
luonnostelemaan, pikkuhiljaa löydetään oikea suunta, sitten
suunnitellaan, korjaillaan, käydään läpi työryhmän tai asiakkaan kanssa
ja lopulta laitetaan homma pakettiin. Pakko on luovankin ihmisen paras
motivaattori ja luovuuden lähde. Uudet ajatukset tulevat siinä
ahertamisen lomassa. Ilman deadlinejä ei luoviltakaan ihmisiltä
valmistuisi koskaan mitään!
Luova työ ei ole
hauskanpitoa. Mutta niin ei ole normityön pakertaminenkaan
pääsääntöisesti tylsää tai epäluovaa. Kyllä tulee normi-ihmisellekin
tavallisen työn keskellä kaikenlaisia ajatuksia ja ideoita siitä, miten
homman voisi tehdä ehkä paremmin, tehokkaammin tai vaikkapa
miellyttävämmin. Paljon on puhuttu siitä, kuinka tämä arjen luovuus
pitäisi saada paremmin esiin ja vietyä käytäntöön työpaikoilla. Liian
usein uudistukset jäävät kuitenkin toteuttamatta. Uudesta tavasta kun ei
aina ihan tiedä. Vanhasta tietää edes sen, millä tavoin se ei toimi. Uudistus vaatisi rohkeutta kokeilla, mutta valitettavan usein jatketaan vanhalla tiellä.
Suomessa
taloudellinen tilanne on nyt sellainen, että asioita on pakko katsoa
uudesta vinkkelistä ja olla rohkea. Tähän tarpeeseen on yhdessä
Savonlinnan Oopperajuhlien kanssa tarttunut yhdeksän Suomessa toimivaa,
etabloitunutta yritystä. Tarkoitus on yhdistää luovuus ja bisnes ja
tehdä yhdessä konkreettisia asioita uusien toimintamallien löytämiseksi.
Avoimuus, käytäntöjen jakaminen, yhdessä tekeminen ovat sanoja, joita
ei perinteisesti ole liitetty suomalaiseen työelämään. Tässä
yhteistyössä näitä arvoja on kuitenkin jo rohkeasti alettu toteuttamaan.
Yhteistyö vaatii myös ahertamista. Puheen sijaan
halusimme tehdä tekoja, jotka antavat Suomelle eväitä menestykseen.
Ensimmäisen yhteisen konkreettisen tekomme toteutamme erityisesti
luovuuden lähtökohdista. Kutsumme nuoret opiskelijat dialogiin yritysten
kanssa. Tarkoitus on kilpailun muodossa löytää uudenlaisia ratkaisuja
yritysten liiketoimintaan ja samalla aiheuttaa nuorten ja yritysten
edustajien kohtaamisia. Työnantajavalmiudet ja työntekijävalmiudet
paranevat. Mutta saattaa kohtaamisista syntyä jotain
ennalta-arvaamatontakin. Uudella tavalla asioita tehdessä lopputulosta
kun ei aina tosiaan tiedä. Toivomme paljon uusia ajatuksia ja energisiä
kohtaamisia ja kutsumme kaikki mukaan matkaan!
Maria Kelter
Pääsihteeri
Inspired in Finland
Kirjoittaja on toiminut alullepanijana, liiketoiminnan kehittäjänä ja asiakasvastaavana useissa luovan alan yrityksissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti