Odotan innolla Inspired in Finland Ideakilpailuun tulevia
ideoita. Erityisen kiinnostunut olen ideoiden "mielenmaisemista":
ovatko ne yksittäisiä tuote- tai palveluideoita, kenties teknisiä digitaalisia
ratkaisuja vai perustuuko itse idea ennen kaikkea uudenlaiseen tapaan toimia? On
hauska nähdä kuinka paljon syntyvät ideat ravistelevat perinteistä ajatteluamme.
Innovatiivisuus terminä ei ole
yhtään helpottunut vuosien saatossa: edelleen se herättää monissa muistoja
iltapäiväkokouksista joissa annetaan otsikko ja läjä keltaisia tarralappuja.
Toisaalta tiedämme että innovatiivisuus ei tarkoita vain uusia tuotteita tai
palveluita sillä yritykset voivat olla innovatiivisia ihan kaikessa
toiminnassaan. Kaikkea voi tehdä paremmin, tehokkaammin – toisin. Yhä enemmän
innovaatioita syntyy siitä että yhteistyön muodot muuttuvat. Ei innovaatioita
enää synnytetä yksin vaan mukaan on kutsuttava myös muita, asiakkaita
erityisesti.
Aito törmäys voi johtaa suuriin
ideoihin, kunhan törmäystä ei ohiteta huomaamatta mitä olisi tarjolla. Usein
riski ohimarssiin kuitenkin voi olla olemassa varsinkin jos törmäyksestä
syntynyt uudenlainen idea ei ihan suorilta istukaan tuttuun ja turvalliseen
tapaan toimia. Innovatiivisuus törmäämällä tai törmäyttämällä erilaisia
toimijoita tai toimintoja uudenlaisella tavalla vaatii paitsi herkkyyttä myös
rohkeutta, rohkeutta ravistella itsensä ja muut sinne kuuluisalle
epämukavuusalueelle. Silloin pidetään toista kädestä kiinni, ehkä puristetaan
silmätkin välillä kiinni ja painellaan eteenpäin – mistä sitä tietää mitä
sieltä paljastuu.
Yritysten aito innovatiivinen kulttuuri
tukee uuden luomista ja olevaisen haastamista. Innovatiivisuuteen kannattaa
kannustaa aktiivisesti ja luoda yhteisiä tuuletus- tai purkupaikkoja, kuten
vaikkapa OPssa ns. innovaatioperjantait tai koko
henkilöstön käyttöön rakennettu Hoksaamo: sinne voi jokainen viedä omat ihan
arjessa syntyneet ajatukset muille katsottavaksi, kommentoitavaksi ja edelleen
työstettäväksi. Ideat saavat kasvuvoimaa, jalostusta ja parhaiden kanssa
jatketaan määrätietoisen työstämisen voimin eteenpäin. On ihan tyypillistä että
samat ideat syntyvät eri puolilla organisaatiota ja jopa moneen kertaan, mutta
eihän se haittaa: suuresta volyymistä löytyvät kyllä ne tärkeimmät tähdet
joilla muuttaa maailmaa!
Kirjoittaja Tarja Ilvonen työskentelee
asiantuntijapäällikkönä OPssa
vastuualueenaan asiakaskokemus
ja asiakasymmärrys.
asiantuntijapäällikkönä OPssa
vastuualueenaan asiakaskokemus
ja asiakasymmärrys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti